Vormingscentrum Onderwijs Kempen

Hoe integreer je digitale leermiddelen en technologie in de wetenschapsklas?

08-05-2026
Campus Vorselaar - Lepelstraat 2 - 2290 Vorselaar

Digitale tools openen een hele wereld aan mogelijkheden. In deze nascholing toveren we onze GSM om tot een nauwkeurige sensor voor wetenschapsexperimenten uit te voeren en verkennen we de mogelijkheden van AI & VR.  

De integratie van digitale leermiddelen in het  onderwijs biedt verschillende voordelen en  heeft een positieve impact op het leerproces.  Zo laat het onder andere toe om abstracte  concepten tastbaarder te maken, het verhoogt de  betrokkenheid en biedt nieuwe mogelijkheden om  practica en demonstratieproeven uit te voeren.

 

In deze nascholing gaan we in op verschillende thema’s:

  • Hoe kunnen leerlingen hun eigen GSM omtoveren tot een nauwkeurige sensor? We gebruiken hiervoor de Phyphox applicatie (https://phyphox.org/)
  • We ontdekken de mogelijkheden van VR/AR (bv. virtuele anatomielessen, cellulaire processen visualiseren of de effecten van wrijving en zwaartekracht ondervinden) .
  • Het gebruik van digitale temperatuur, druk, snelheid en versnellingssensoren en gebruik van de MeasureApp (PhyWe)
  • Het ontwikkelen en inzetten van digitale simulaties

 

Deze nascholing heeft als doel om abstracte en complexe concepten in biologie en fysica op een meer tastbare en begrijpelijke manier over te brengen naar leerlingen. De aangereikte technologieën kunnen de nieuwsgierigheid van jouw leerlingen vergroten en het leren interactiever en boeiender maken.

Doelgroep

Leraren wetenschappen

Locatie opmerkingen

 Gratis parkeren kan op de parking in de Nieuwstraat of aan de sporthal (Oostakker) op 3 minuutjes wandelen van de campus.

 

Datum en tijd

vrijdag 08 mei 2026
13:30 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: donderdag 07 mei 2026 (13:30)
Annulatie mogelijk tot: vrijdag 24 april 2026 (13:30)

Programma

Docenten

Simon Ardui

Simon Ardui

docent Natuurwetenschappen & Fysica Lerarenopleiding Thomas More

Docent fysica en natuurwetenschappen aan de lerarenopleiding Thomas More

Meer

Prijs

Contactpersoon