Een kleuter met autisme in de klas is tegenwoordig eerder de regel dan de uitzondering. We weten allemaal dat deze kinderen nood hebben aan een meer specifieke aanpak, zowel in het ondersteunen van hun leerproces als bij de aanpak van hun gedrag.
Maar hoe doe je dat dan concreet?
In deze workshop staan we eerst uitgebreid stil bij de andere manier van denken en de andere manier van prikkelverwerking bij deze kinderen. We geloven er immers in dat wat je beter begrijpt, je beter kan aanpakken en mee omgaan.
Op een interactieve wijze leer je het bijzondere gedrag van de kleuters met autisme beter begrijpen, analyseren én aanpakken.
Vervolgens vertalen we deze kennis in concrete handvatten om het unieke ontwikkelingsproces maximaal te kunnen ondersteunen en verder op gang te brengen. Zo staan we onder andere stil bij de spelontwikkeling en hoe hiermee rekening te houden in de dagelijkse klaspraktijk en op de speelplaats.
Je mag je verwachten aan een boeiende combinatie van theorie en praktijk die meteen kan worden toegepast op jouw unieke klassituatie. Je leert de aangereikte kaders om te zetten in bruikbare adviezen, zodat je onmiddellijk aan de slag kan gaan.
Na deze nascholing kan je...
- autisme beter begrijpen: als je weet hoe de andere waarneming en de andere manier van denken werkt, kan je daar rekening mee houden in jouw klas;
- praktische aanpassingen doen in jouw klas / manier van instructie geven, rekening houdend met autisme;
- preventief werken.