Cognitief sterke leerlingen herkennen is géén gemakkelijke opdracht. Zeker omdat deze kinderen zich op verschillende momenten en op verschillende plaatsen helemaal anders kunnen gedragen. De ene leerling toont alles wat hij in zijn mars heeft, de ander past zich aan de klasgroep aan, nog een leerling toont zich heel voorbeeldig en de ander hangt de clown uit. Geraak daar nog maar eens wijs uit als leerkracht…
Tijdens deze vorming neem ik je mee op pad zodat je cognitief sterke leerlingen in je klas kan herkennen. En we gaan ook een stap verder. Ik sta samen met jou stil bij wat deze leerlingen nodig hebben om te blijven groeien en zich goed in hun vel te kunnen voelen. We bekijken wat jij voor deze leerlingen kan betekenen en wat de basisprincipes voor een uitdagend aanbod in de lagere school zijn. We zoomen daarbij in op hoe jij jouw lessen uitdagend(er) kan inrichten en hoe jij jouw activiteiten op hun niveau kan afstemmen en dit alles met beperkte materialen en tijd. Tot slot leer ik je hoe je leerlingen kan begeleiden die bijvoorbeeld uitdagingen weigeren, bang zijn om fouten te maken, snel zeggen ‘ik kan dat niet’.
In deze vorming leer je:
- wat hoogbegaafdheid en cognitief sterk functioneren bij leerlingen is en wat het niet is
- de verschillende profielen van cognitief sterke leerlingen kennen
- hoe talentontwikkeling werkt
- wat de vier basisprincipes van een uitdagend aanbod in de lagere school zijn en kan je hiermee aan de slag gaan
- hoe je een uitdagend aanbod voor cognitief sterke leerlingen kan uitwerken en dit zowel gericht op lessen en activiteiten