Over het belang van woordenschat: men zegt wel eens dat grammatica het cement van je taal is, en woorden zijn er de bouwstenen van. Zonder woordenschat geen communicatie. Ook hebben we een beperkte mentale opslagcapaciteit per les: het is dus cruciaal goed uit te puren welke woordenschat je als NT2-leerkracht aanbiedt, en evenzeer hoe je dat doet.
In deze NT2-workshop bekijken we het proces van woordenschatverwerving en de 4-fasendidactiek in detail en geven we bij elke fase een ruim scala een voorbeelden en good practices. De vier fasen zijn Voorbewerken, Semantiseren, Consolideren en Controleren. Bij elke fase krijg je de tijd om zelf een oefeningenreeks uit te werken en uit te proberen.
Een laptop meebrengen is een goed idee.
Na deze vorming kan je…
- een goede woordenschatles opbouwen volgens de vier verschillende fasen
- per fase bewust kiezen uit een waaier aan oefeningen en werkvormen
- bestaande woordenschatoefeningen aanpassen aan de noden van jouw groep of cursisten