Spreekangst verkleinen? Creativiteit stimuleren? Vlotter durven in dialoog gaan? Drie keer ‘ja’ en je hebt een basis voor een interactieve taalles. Woordenschat en zinsstructuren oefen je met plezier al spelend: we spelen in rol. Drama-oefeningen in de taalles: zo leren de leerlingen vlotter en vrijer.
In deze sessie verkennen we samen hoe je met korte en snelle drama-oefeningen snel iets kan opfrissen en herhalen, en ook hoe je met uitgebreidere werkvormen een verhaal, boek of een geïmproviseerde scène samen vorm kan geven.
Het dramatische spel en improvisatie-oefeningen helpen leerlingen om ‘in rol’ een taal te oefenen; het ‘in rol zijn’ werkt bevrijdend want je bent even iemand anders, en niet jezelf.
We starten met kennismakingsspelen en energizers. Naast oefeningen die woordenschat en zinsstructuren helpen herhalen en automatiseren gaan we daarna ook uittesten en verkennen hoe je spreekdurf kan stimuleren. Werkvormen als ‘hot seating’, ‘mantle of expert’ en ‘tableaux vivants’ verkleinen de drempel om zelf aan het woord te komen. Wij oefenen het in deze sessie allemaal in.
Na deze vorming kan je…
- efficiënt woordenschat en grammatica herhalen via korte, speelse drama-oefeningen in een klas (vreemdetalenonderwijs)
- binnen een veilig klimaat de leerlingen begeleiden bij improvisatieoefeningen in de klas (focus op overwinnen spreekangst)
- met een groep een langer verhaal of een geïmproviseerde scène opstellen, uitwerken en spelen (focus op stimuleren creativiteit en aangaan van dialogen in een vreemde taal)