Close reading is een verdiepende manier van begrijpend lezen waarbij de inhoud van een complexe tekst centraal staat. De leerlingen gaan op een actieve manier aan de slag gaan met een rijke verhalende of informatieve tekst. Ze gaan deze tekst lezen en herlezen, telkens vanuit een ander leesdoel. Hierbij leren ze aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren. Close Reading stelt de tekst centraal en maakt van leerlingen actieve en kritische lezers. Tijdens deze nascholing wordt theorie afgewisseld met voorbeeldlessen en interactieve opdrachten. In de opdrachten werk je met verschillende soorten teksten en activerende werkvormen die je na afloop zelf kan toepassen in je klas. Er wordt gebruik gemaakt van het boek “Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het voortgezet onderwijs” en recente artikelen over Close Reading.
Niet enkel voor leerkrachten Nederlands! Ook vakleerkrachten geschiedenis, aardrijkskunde, PAV, … zijn welkom!
Na deze vorming kan je…
- je leerlingen tot een dieper tekstbegrip brengen;
- de werkwijze van Close Reading overbrengen via modelling;
- tekstgerichte vragen bij een tekst stellen;
- rijke teksten selecteren en analyseren;
- de aanpak van Close Reading in alle vakken integreren.