Evaluatie speelt een cruciale rol in de klas. Het geeft je onder andere een beeld van hoe goed leerlingen de leerstof onder de knie hebben. Op basis hiervan neem je belangrijke beslissingen: wie krijgt een woordje extra uitleg, hoe stuur ik mijn les de volgende keer bij, welk cijfer geef ik, enzovoort. In alle gevallen is het van belang dat het evaluatieproces op een kwaliteitsvolle manier gebeurt. Maar wat betekent dit juist? Welke acties doorloopt een kwaliteitsvol evaluatieproces? Hoe verduidelijk je de kwaliteitsverwachtingen naar leerlingen toe? Hoe verhouden formatief handelen en summatief evalueren zich ten opzichte van elkaar? Hoe kan je jouw lessen bijsturen om leerlingen tot beter leren te brengen?
Deze vragen en meer beantwoorden we in deze open lezing rond effectieve evaluatie.
Dit doen we aan de hand van de professionaliseringstool PROEV die werd ontwikkeld in het kader van een onderzoeksproject door UGent en UAntwerpen.
Spreker:
Dries D'Haese