Kinderen ontwikkelen in interactie met hun opvoeders en met elkaar, dat is wetenschappelijk onderbouwd. Een goede interactie laat de hersenen goed ontwikkelen.
In een klas maakt de leraar het verschil! De vraag die moet worden beantwoord is: Aan welke criteria moet zulke interactie voldoen? Het M.I.S.C.-concept van P. Klein geeft antwoorden.
Het verplicht ons om na te denken over de kwaliteit van de interactie, we zoomen in op:
- De kenmerken in onze interactie met kinderen die ervoor zorgen dat ze optimaal kunnen ontwikkelen.
- Het M.I.S.C.-concept, dat ondertussen het basisconcept is geworden waarmee talrijke kinderdagverblijven en kleuterleiders aan de slag gaan.
- Hoe M.I.S.C. kan helpen om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling (sociaal, emotioneel, via taal en spel). Dit gebeurt vooral a.d.h.v. filmmateriaal.
Het leuke aan het M.I.S.C.- concept is dat het eenvoudig is. Eenmaal je het onder de knie hebt, wordt het werken met kinderen nog veel plezanter. Waarop wachten dus?
De navormingen 'spel als motor', 'de jonge kleuter is een vat vol emoties' en 'de leraar maakt het verschil' vormen een reeks en kan je als traject volgen.