Spel is voor jonge kinderen het belangrijkste middel om tot ontwikkeling te komen, ook cognitief. Welk soort spel welke cognitieve vaardigheden helpt ontwikkelen, is het thema van deze dag.
Dit spelgedrag is ongetwijfeld herkenbaar in vrije spelmomenten:
- Emma neemt één na één blokken uit de doos en maakt er een lange rij van, zonder verder zichtbaar doel.
- Steeds opnieuw kruipt Ahmed in de kartonnen doos, sluit ze, opent ze opnieuw en kruipt er weer uit, opnieuw en opnieuw.
- Fons ligt op zijn buik in de zandbak en blijft gefascineerd door het zand dat het molentje doet draaien telkens hij bovenaan bijvult.
Tijdens deze nascholing leren de deelnemers:
- Met een frisse blijk kijken naar de 'cognitieve schema's' van Piaget.
- Beter begrijpen wat de diepere betekenis is van uit elkaar halen, roteren, transformeren, transporteren en vele andere schemata.
- Welke de verschillende soorten 'spelers' zijn en hoe we op elk van hen kunnen inspelen.
- Hoe we kleuters kunnen begeleiden, a.d.h.v. videomateriaal en uiteraard door zelf te spelen.
Hoe beter we begrijpen wat er zich afspeelt in het hoofd van de kleuter, hoe beter wij hem kunnen begeleiden in zijn spel. Zin om spelenderwijs bij te leren?
De navormingen 'spel als motor', 'elke kleuter is een vat vol emoties' en 'de leraar maakt het verschil' vormen een reeks en kan je als traject volgen.