Hoe kunnen we op scholen zo goed mogelijk aansluiten bij de sociaal-emotionele behoeften van jongeren?
Deze vraag wordt beantwoord door het bestuderen van volgende thema’s: bouwen aan een goede klasdynamiek, het werken aan de leerkracht-leerlingrelatie, het verhogen van duidelijkheid en voorspelbaarheid. Daarnaast doorlopen we verschillende kaders als inspiratiebron voor het uitbouwen van een degelijk sociaal-emotioneel beleid: oplossingsgericht werken, het vierlademodel, nieuwe autoriteit, herstelgericht werken en LSCI. Kennis van deze kaders maakt het mogelijk om kritisch naar de eigen schoolse aanpak te kijken.
Deze lessenreeks vormt een opleidingsonderdeel binnen de Banaba Zorg. De lessen zijn op de campus. Door middel van een digitaal leerpad verwachten we dat je, als voorbereiding op de lessen, zelfstandig een deel van het lesmateriaal verwerkt. Dit is een voorwaarde om de lessen te volgen. Daarom moet je uiterlijk 1 maand voor de start van de lessenreeks ingeschreven zijn.