De focus van deze studiedag is makkelijker leren
stotteren. Makkelijker leren stotteren maakt deel uit
van de stottermodificatiebenadering, die veel aandacht
geeft aan de opbouw van een positieve spreekattitude
en het temperen van hinderlijke emoties. Die vormen de
fundamenten voor wat daarop moet worden gebouwd:
de aanpak van het eigenlijke, overte stottergedrag. Die
laatste fase, het kneden van stuttering-like disfluencies
tot hun meer ontspannen, meer vloeiende varianten
of kortweg vloeiender stotteren, blijft echter vaak wat
onderbelicht. Het is een leerfase waarin elementen als
proprioceptie, zelfmonitoring, herhaling, motorische
oefening, gerichte feedback, shaping en chaining de
hoofdrol spelen.
Tijdens deze studiedag focussen we precies op die
laatste therapiefase van stottermodificatie waarin
met de eigenlijke stottermomenten aan de slag wordt
gegaan. Het gaat dan over wat oudere cliënten:
kinderen, tieners en volwassenen. We maken de
studiedag zo praktisch mogelijk en oefenen een aantal
stottermodificatietechnieken zelf in, met veel aandacht
voor hoe een dergelijke training logisch kan worden
gestructureerd. Dit koppelen we steeds aan inzichten
in de onderliggende leermechanismen. Waar mogelijk
voorzien we ruimte voor input of vragen vanuit eigen
casussen.
Na het volgen van de studiedag kan je je therapie
bijsturen als cliënten er niet in lukken om grip te krijgen
op hun stottermomenten. Bovendien beheers je na afloop
zelf een aantal essentiële stottermodificatietechnieken
en weet je hoe je stottermodificatietraining
gestructureerd kunt aanpakken.
Spreker: Mark Meersman, docent Logopedie en Audiologie
Thomas More
Doelgroep: Logopedisten