Steeds meer scholen krijgen te maken met kinderen die probleemgedrag stellen. Ze zoeken antwoorden om hiermee beter te kunnen omgaan. Uit onderzoek blijkt dat kinderen moeilijk gedrag stellen omdat ze het moeilijk hebben. In onze zoektocht naar oplossingen is het belangrijk om na te gaan of je eigen school/klas in voldoende mate is georganiseerd om deze kinderen te begeleiden.
Tijdens deze interactieve nascholing verwerf je inzichten over:
- Waarom kinderen moeilijk gedrag stellen. Gaat het echt om probleemgedrag of eerder om ‘onaangepast schoolgedrag’? De ‘6 brillen’ geven je een andere kijk.
- De vijf preventieve pijlers van G. Patterson, die kunnen dienen als handvatten om je klas/school onder de loep te nemen. Ze leiden naar een preventieve aanpak die zorgt voor duidelijkheid en warmte in de omgang met kinderen de moeilijk gedrag stellen.
- De wijze waarop je kunt werken aan veiligheid voor en verbinding met kinderen die probleemgedrag stellen. Veiligheid en verbinding zijn de sleutelwoorden binnen een preventieve aanpak.
- Je eigen visie en prakijk m.b.t. preventie en deze van de school waain je werkt. Aandachtspunten komen bloot te liggen.
Het doel van de nascholing is de deelnemers concreet bruikbaar materiaal aan te reiken om een schoolanalyse te kunnen maken m.b.t. de wijze waarop de school preventief omgaat met kinderen die moeilijk gedrag stellen. Hiervoor wordt ruimte gemaakt. De dag wordt afgesloten met een aantal praktische tips.
Docent
Albert Janssens
Onderwijzer met praktijkervaring in het basisonderwijs, in type 3, in het Buso OV3 en in de lerarenopleiding.