In deze vorming bekijken we prikkelverwerking volgens het kader van W. Dunn; kinderen en jongeren ervaren voortdurend prikkels die hen onder- of overprikkelen. Ze trachten vanuit hun zintuiglijke prikkelverwerking op een voor hen haalbare manier hun balans te herstellen door (zelfregulerend) gedrag te stellen. Vanuit onderwijs en de thuisomgeving wordt dit niet altijd even aangenaam ervaren.
We zoomen in op 4 mogelijke kwadranten, een kansen- en kwetsbaarhedenprofiel en arousal. De toolkit: Mijn draadjes ‘doen zien’ en ‘zien doen’ wordt in de namiddag toegelicht naar inhoud, werkwijze en de 5 te nemen stappen. Ook de inzetbaarheid a.h.v. casussen werkt hierbij verhelderend.
Deze nascholing leert je:
- signaalgedrag herkennen a.d.h.v. (bewegings)gedrag
- preventief inzetten op hulpmiddelen en omgang bij de verschillende kwadranten en arousalregulatie
- connectie tussen EO, prikkels, arousal en lichaam begrijpen
- via oefeningen interactief in te zetten op de kaders van signaalgedrag en kan je zelf aan de slag met de toolkit.
Maak kennis met de integratieve-dynamische inschaling van de emotionele ontwikkeling en prikkelverwerking door het kind/de jongere zelf! De toolkit kan eventueel dezelfde dag worden aangekocht.