Goed technisch kunnen lezen is noodzakelijk voor elke leerling: al het andere leren leunt op het goed kunnen lezen. Wanneer je niet goed kunt lezen, heeft dit gevolgen voor zowel de sociale ontwikkeling als schoolse ontwikkeling. Een te groot aantal leerlingen in Nederland en Vlaanderen leest haperend, slordig, radend of met een gebrek aan intonatie. Terwijl een goede leesvaardigheid – vloeiend kunnen lezen dus – bijdraagt aan een eerlijke kans in de maatschappij. Hoe kunnen we vanaf de kleutergroepen tot en met leerjaar 6 (in Nederland van groep 1 t/m groep 8) vormgeven aan effectief technisch leesonderwijs? Welke rol speelt preventie? Wat kun je al met kleuters doen om hen een goede start te geven in het 1e leerjaar? Waarom dient er in het eerste leerjaar zoveel aandacht uit te gaan naar technisch leren lezen? Hoe zorg je na het 1e leerjaar voor voldoende aandacht voor voortgezet technisch leesonderwijs? In deze lezing worden theorie en praktijk aan elkaar verbonden om te komen tot effectieve lessen én zinvolle oefenmomenten in de klas.
Spreker: Marita Eskes