Tijdens deze sessies leer je verder kijken dan het gedrag van het kind. Je ontdekt dat achter het gedrag gedachten en gevoelens verscholen zitten, die vanuit (tekorten op vlak van) sociaal-emotionele behoeften begrepen kunnen worden. We staan stil bij de sociaal-emotionele behoeften, linken deze aan de hechtingsgeschiedenis van het kind en bekijken op welke manier we hier als (zorg)leerkracht aan tegemoet kunnen komen.
Behoeften van kinderen als uitgangspunt nemen vergroot de kans op het vinden van een geschikte aanpak. Het vraagt wat oefening om dit op een juiste manier te doen. Daarom passen we deze werkwijze toe op verschillende problematieken: (faal)angst, selectief mutisme, rouw, echtscheiding, trauma, KOPP, ea. Doorheen deze thematieken staan we ook stil bij het accepatieproces, loyaliteiten en parentificatie.
Deze lessenreeks vormt een opleidingsonderdeel binnen de Banaba Zorg. De lessen zijn op de campus. Door middel van een digitaal leerpad verwachten we dat je, als voorbereiding op de lessen, zelfstandig een deel van het lesmateriaal verwerkt. Dit is een voorwaarde om de lessen te volgen. Daarom moet je uiterlijk 1 maand voor de start van de lessenreeks ingeschreven zijn.