Reeds meer dan een halve eeuw geleden stelde Ausubel (1968): “De belangrijkste factor die leren beïnvloedt, is wat de leerling al weet; zoek dat uit en bouw daarop verder.” Effectief lesgeven vertrekt dus niet vanuit waar we hopen dat leerlingen staan, maar vanuit waar ze écht staan.
Toch leren leerlingen vaak niet precies wat we als leraren bedoelen. Ze komen de klas binnen met misconcepties die hun leren in de weg staan, ontwikkelen misvattingen tijdens de les of haken simpelweg af. Het resultaat? Een klas waarin het begrip van leerlingen sterk uiteenloopt.
Om tijdens de les doordachte beslissingen te nemen – opnieuw uitleggen, verdergaan zoals gepland of extra ondersteuning bieden – is het cruciaal om het begrip van alle leerlingen doelgericht te checken.
In deze open lezing ontdek je vijf haalbare en effectieve strategieën waarmee je als leraar zicht krijgt op het begrip van élke leerling, zodat je gericht en tijdig kan bijsturen waar nodig.
Spreker: Dries D'haese