Hoe pak je dat aan: een kennisrijke uitwerking van thema’s in de kleuterklas? In deze vorming gaan we samen van prentenboek tot Toverdoos: rijke taal, expressie en leerplezier in de praktijk.
- We leren hoe een boek kan dienen als impressie die taal en denken activeert.
- We leren werken met focuswoorden, de kennismuur en het moeilijke woordenboeken.
- We maken kennis met de Toverdoos als speelse tool om voorkennis te activeren en te herhalen: we leren hoe die werkt en maken onze eigen doos.
- We kunnen a.d.h.v. praktische ideeën taal, wiskunde, muzische vorming, techniek en wereldoriëntatie geïntegreerd aanbieden.
- We leren hoe herhaling, verrassing en structuur bijdragen aan diepe verwerking en verankering van leerinhouden.
Voor de middag is het theoretisch met praktische tips, na de middag gaan we aan de slag met het maken van de toverdoos.
Kom je meedoen? Breng dan volgend materiaal mee: een kartonnen doos met deksel (geen schoendoos, maar een doos voor kopieerpapier), restjes zijdepapier met kleur naar keuze, platte verfborstel om lijm aan te brengen, schaar, stopnaald met grote opening en een schort
Na deze vorming kan je als deelnemer…
- een prentenboek inzetten als krachtige start van een kennisrijk thema
- doelgerichte werkvormen toepassen om rijke taalontwikkeling te stimuleren
- de Toverdoos gebruiken om muzische en cognitieve doelen te combineren
- thematisch werken verbinden met verschillende ontwikkelingsdomeinen
- de aandacht en het werkgeheugen van kleuters bewust versterken