Een effectieve instructie draait niet om alleen zenden, maar om samen leren.
Denk aan: aansluiten bij wat de kleuters al geleerd hebben, nieuw leerdoelen stap voor stap aanbieden, veel vragen stellen, modelleren en voorbeelden geven, samen oefenen en checken of het begrepen is. Kinderen ervaren succes, krijgen steun waar nodig, oefenen zelfstandig én herhalen regelmatig.
Vaak hoor je: “Dat werkt misschien bij oudere kinderen, maar niet bij kleuters.” Lijkt dat jonge kinderen een heel ander brein hebben en daardoor heel anders leren. Natuurlijk pas je je didactische aanpak aan hun leeftijd en voorkennis aan, maar de basisprincipes van leren blijven hetzelfde. Onze cognitieve structuur is universeel: we zijn allemaal verschillend, maar we leren op dezelfde manier.
In deze lezing ontdek je hoe de principes voor een effectieve didactiek, gebaseerd op 'Wijze Lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek', werken en wat er juist bij kleuters voor zorgt dat zij gemotiveerd, betrokken en met succes spelen en leren.
Spreker: Les van Genegen