Vanuit gemeenschappelijke inhouden zoals krachten of duurzaamheid, ... worden de leerlingen uitgedaagd om ruimer te kijken dan de focus van een afzonderlijk vak zodat vaardigheden zoals excursieroutes lezen via GPS, ... en denk- en werkwijzen, bv. STEM-doelen, ... op meerdere plaatsen en over vakken heen worden ingezet.
Tijdens deze interactieve vorming, ligt de focus op:
- inhouden: krachten (B-stroom), luchtkwaliteit (A-stroom en D-finaliteit), duurzaamheid (A-stroom)
- vaardigheden: o.a. Gaia-GPS, Google Earth, werken met sensoren, ....
- denk- en werkwijzen: STEM-doelen, werken aan SDG’s.
Het interdisciplinaire leerplan creëert kansen voor leerkrachten om op een creatieve manier de leerplandoelen in voor de leerlingen betekenisvolle contexten aan te bieden. De focus kan zo meer gelegd worden op de vorming voor de burger van morgen.
Docent
Renilde Nihoul docent Biologie/ Natuurwetenschappen Lerarenopleiding Thomas More
Hilde Hofkens docent Aardrijkskunde Lerarenopleiding Thomas More