Het handschrift is nog steeds een belangrijke leervoorwaarde. Zo draagt schrijven met de hand bij aan het leren lezen en spellen. Ook helpt het maken van aantekeningen bij het onthouden van de lesstof. Wat je schrijft, beklijft! Helaas kampen veel leerlingen tegenwoordig met handschriftproblemen waardoor zij belemmerd worden in hun schoolse ontwikkeling.
Om iedere leerling een functioneel handschrift aan te leren zijn instructie, oefening en feedback essentieel. Op woensdag 23 oktober zal Freek Turlings vertellen over hoe je kleuters effectief kunt voorbereiden op het handschrift, hoe je de handschriftvaardigheid succesvol kunt aanleren en hoe je ervoor zorgt dat bovenbouwleerlingen hun handschriftprestaties blijven verbeteren (of in ieder geval niet terugzakken). Onderwerpen die aan de orde komen, zijn: Hebben methodes als Schrijfdans zin? Wat kun je leerlingen vertellen over de vormgeving van het westerse schrift? En, wat is het effect van het toestaan van een persoonlijk handschrift? Na deze lezing heb je nieuwe inzichten opgedaan waarmee je het handschriftcurriculum in de school onderbouwd kunt verbeteren.
Spreker: Freek Turlings
Freek Turlings is opgeleid als leerkracht en curriculumontwikkelaar en specialiseerde zich in de didactiek van het handschrift. Hij is auteur van het boek Effectief handschriftonderwijs op de basisschool en docent Handschriftdidactiek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (NL). Daarnaast werkt hij als methodeontwikkelaar voor het Nederlands Mathematisch Instituut.