Wat betekent lateralisatie nu precies en hoe volg je die ontwikkeling op bij (jonge) kinderen? Welke impact kan dit hebben op het verdere leren? Het schrijven van letters, het afwisselen tussen plus en min, of het lezen van de klok.
Wanneer je nog niet voldoende gelateraliseerd bent, blijft dit een hele klus. Hoe kan je dit lateralisatieproces als leerkracht observeren en spelenderwijs remediëren?
In deze vorming leren we al doende en bekijken we:
- de leerlijn in de ontwikkeling van lateralisatie;
- de invloed van al dan niet voldoende gelateraliseerd zijn op de leerprocessen;
- hoe we deze ontwikkeling gericht kunnen observeren;
- hoe we dit klassikaal en/of individueel kunnen remediëren.
Na deze vorming kan je meteen doelgericht observeren! Je neemt een hoop ideetjes mee naar je klas om de kinderen hun lateralisatieontwikkeling te stimuleren. Die gespiegelde letters zullen snel tot het verleden horen!
De nascholingen 'fijne motoriek', 'schrijfmotoriek' en 'lateralisatie' vormen een reeks en kan je als traject volgen.