In een NT2-groep zitten soms cursisten die spreekdurf en creativiteit als drempel ervaren. Het doel om aan spreekdurf te werken kan dan best indirect benaderd worden: in ‘spelvorm’ gaat het veel minder over presteren waardoor men net meer durft en beter presteert.
Drama-oefeningen helpen met andere woorden om in een groep aan spreekdurf en creativiteit te werken. We starten met kennismakingsspelen en energizers. Naast oefeningen die woordenschat en zinsstructuren helpen inslijpen en herhalen, gaan we daarna ook uittesten hoe je spreekdurf en creativiteit kan stimuleren
Het dramatische spel, of improvisatie-oefeningen, helpen cursisten om ‘in rol’ een taal te oefenen; het ‘in rol zijn’ werkt bevrijdend want je bent even iemand anders, en niet jezelf. Werkvormen als ‘hot seating’, ‘mantle of expert’ en ‘tableaux vivants’ verkleinen de drempel om zelf aan het woord te komen.
In deze sessie laat ik zien hoe je met korte en snelle oefeningen rap iets kan opfrissen en herhalen, en hoe je met uitgebreidere werkvormen een verhaal, boek of een geïmproviseerde scène samen vorm kan geven. Via omwegen recht op doel: spreekdurf verhogen.
Na de nascholing kan je...
- via opwarmingsspelen en kennismakingsoefeningen een groepsdynamiek ontwikkelen;
- woordenschat, zinsbouw en taalstructuren aanbrengen of herhalen via korte, speelse drama-oefeningen in een klas (focus op overwinnen spreekangst);
- binnen een veilig klimaat de cursisten begeleiden bij improvisatieoefeningen in de klas (focus op overwinnen spreekangst en stimuleren creativiteit).