Tijdens deze interactieve online nascholing wordt een antwoord gegeven op volgende vragen:
- Wat verstaan we onder fijnmotoriek?
- Wat is manuele vaardigheid, visuomotoriek, grafomotoriek, schrijfmotoriek?
- Wat is ooghandcoördinatie?
- Waarom is het belangrijk dat kinderen tekenen en kleuren? Hoe leren we het tekenen best aan? Hoe leren we een kind puzzelen?
- Waarom doen we voorbereidende schrijfmotorische krullen en hoe komen we tot een goede schrijfmethode? Wanneer beginnen we met het oefenen van de fijnmotoriek? Waarom is ook de grootmotoriek belangrijk?
- Waarom zijn er tegenwoordig meer kinderen met fijnmotorische moeilijkheden? Wat is de relatie tussen fijnmotoriek en concentratie, tussen fijnmotoriek en ruimtelijke oriëntatie?
- Waarom zijn er meer problemen met schoolrijpheid en wat kunnen we hieraan veranderen als ouders, leerkracht, school? Welke activiteiten zijn belangrijk om kinderen te stimuleren en optimaal te doen ontwikkelen?
We gaan zelf aan de slag met fijnmotorische en coördinatieoefeningen en bezinnen ons over wat we vragen aan onze leerlingen en wat we hen aanbieden. We zoeken het verschil tussen falen en lukken, tussen weigeren en willen deelnemen, tussen chaos en structuur, tussen overactiviteit en stilzitten, tussen schoolse moeilijkheden en plezier beleven aan het leren.
Na deze vorming kan je…
- verschillende onderdelen van fijnmotoriek onderscheiden.
- een heel arsenaal aan fijnmotorische oefeningen aanbieden en kaderen binnen de motoriek.
- de juiste potloodgreep herkennen en aanleren.
- het schrijfmotorische plaatsen binnen de motorische ontwikkeling.