Elke school kreeg recent resultaten en bijbehorende feedback binnen uit de Centrale Toetsen. Deze leerling scoort zus, die andere zo. Zoveel procent van je leerlingen behaalt de eindtermen en dat is beter of slechter dan vergelijkbare scholen. Heel boeiend, maar wat doe je met die informatie? Onderwijskwaliteit valt of staat met wat je als school doet met de feedback uit toetsen, maar hoe begin je daaraan?
Dit traject is voor elke schoolleider, leraar, zorgcoördinator of beleidsmedewerker die wil spijkeren aan de eigen datageletterdheid en die van het schoolteam. Via uitwisseling en gemeenschappelijk onderzoek ga je aan de slag met de feedback voor jouw school, zonder die expliciet met de andere deelnemers te moeten delen. Je wordt gewapend met werkvormen die je met jouw schoolteam kan inzetten. Want ook bij datageletterdheid geldt: alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter.
Het traject omvat:
- sessie 1. Toetsgegevens verkennen (halve dag)
- sessie 2. Inhouden begrijpend lezen en wiskunde verkennen. Wat wordt er precies getoetst? (hele dag)
- sessie 3. Van data naar een beleid én praktijk (hele dag)
Na deze vorming kan je…
- de betekenis van toetsgegevens onderzoeken, interpreteren en analyseren;
- een veranderproces op je school in gang zetten, gestoeld op gegevens;
- aan de hand van principes voor effectieve didactiek (lezen en wiskunde) een diagnose stellen, acties plannen, uitvoeren en evalueren.
De feedback uit de Centrale Toetsen van jouw school steken in je achterzak; d.w.z. je deelt ze nooit met anderen, maar je hebt er zelf wel al eens naar gekeken.
Tijdens deze opleiding ga je aan de slag met de feedback van je school op de resultaten uit de Centrale Toetsen. Je hoeft daarvoor geen beleidsmedewerker of schoolleider te zijn, maar je bent wel bereid om ermee aan de slag te gaan op school.