Uitgangspunt is het idee dat de opvoeding van ‘onze’ kinderen een gezamenlijke onderneming is. Het valt echter meermaals op dat de opvattingen van ouders en leraren over de pedagogische taak van de school en de afstemming tussen school en gezin verschillen.
Ondanks het feit dat ouders en leraren het allerbeste wensen voor de leerlingen en beide partijen profijt halen uit een constructief gesprek, raakt men soms niet verder dan goede bedoelingen.
Tijdens deze interactieve vorming staan we stil bij:
- de verschillende zienswijzen van ouders en leraren;
- het herkennen van de echte boodschap;
- de verschillende soorten gesprekken: adviesgesprekken, helpende gesprekken, assertieve/confronterende en slechtnieuwsgesprekken;
- doen we zinvolle aanpassingen in communicatie en organisatie voor, tijdesn en na oudergesprekken.
Ouders vinden het belangrijk dat leraren proberen om hen echt te begrijpen en daarbij oog hebben voor de soms zeer specifieke omstandigheden in het gezin. Ze willen ook dat er voldoende tijd wordt genomen om naar hen te luisteren en dat hun zorgen ernstig worden genomen. Wil jij een ‘beter’ luisterend oor ontwikkelen én impact hebben op basis van respect? Volg dan deze vorming.