Leraren besteden vaak en terecht heel wat aandacht aan het ondersteunen van kinderen voor wie leren op school moeilijker verloopt. Maar wat als kinderen juist veel sneller en gemakkelijker leren dan hun klasgenootjes? Hoe kan je deze cognitief begaafde kinderen in de klas herkennen? Hoe kan je op een haalbare manier compacten en verrijken inzetten om hen uit te dagen en ook aan het leren te krijgen? En wat met faalangst en onderpresteren?
In deze nascholing leer je:
- wat cognitieve begaafdheid of cognitief sterk functioneren is;
- hoe je cognitief begaafde leerlingen in je klas kan herkennen;
- hoe je een kwaliteitsvol verrijkingsaanbod uitwerkt;
- welke de belangrijkste misverstanden over (onderwijs aan) cognitief begaafde kinderen zijn;
- hoe versnellen in een aanbod voor cognitief begaafde kinderen kan passen.
We vertrekken vanuit de meest recente wetenschappelijke inzichten rond cognitieve begaafdheid, maar gaan uiteraard ook en vooral uitgebreid in op de concrete klaspraktijk!