Het is niet eenvoudig om vast te stellen of een meertalig kind een echte taalontwikkelingsstoornis heeft of een blootstellingsachterstand. Bij een blootstellingsachterstand gaat het om een tijdelijke achterstand door een nog te beperkt aanbod in die taal. Bij een taalontwikkelingsstoornis gaat het om significante tekorten in elke taal. Het protocol voor taaldiagnostiek bij meertalige kinderen, ontwikkeld aan Thomas More in 2022, wil logopedisten hierin begeleiden.
Tijdens deze vorming maak je kennis met het protocol voor kleuters van 4 tot 6 en in primeur met de versie voor lagereschoolkinderen van 5 tot 8. De verschillende stappen om tot een correcte diagnose te komen, worden uitgelegd en toegelicht aan de hand van casusmateriaal.
Je gaat ook zelf aan de slag en zal het protocol bij een of meerdere casussen doorlopen. Je wordt je bewust van de valkuilen en leert hier op een onderbouwde manier mee om te gaan.
Na deze vorming ben je in staat om de taaldiagnostiek bij meertalige kinderen op een correcte manier aan te pakken en om een juiste differentiaaldiagnose te stellen.
Praktische informatie
Sprekers
Charlotte Mostaert, docent Logopedie en Audiologie, onderzoeker Mens en Welzijn, Thomas More
Doelgroep
Logopedisten
Maximale groepsgrootte
30
Datum
di. 20 februari 2024
Uur
9.30 -16.30 uur
Uiterste inschrijvingsdatum
di. 13 februari 2024
Prijs
140 euro (incl. broodjeslunch)