Het aantal meertalige kinderen neemt toe waardoor ook de combinatie van stotteren en meertaligheid vaker voorkomt. Mis je de nodige kennis en vaardigheden om hiermee adequaat om te gaan? Volg dan deze studiedag.
Onderzoek toont aan dat typisch ontwikkelende meertalige kinderen meer onvloeiendheden produceren dan eentaligen. Ze vertonen ook onvloeiendheden die kenmerkend zijn voor stotteren. Een niet-stotterend meertalig kind kan je dus foutief als stotterend identificeren, het gevaar op overdiagnose is groot.
Tijdens deze studiedag gaan we dieper in op diagnostiek en behandeling van stotteren bij meertalige kinderen met een diverse culturele achtergrond. Je krijgt inzicht in de rol en impact van meertaligheid bij stotteren en leert op welke aspecten je moet focussen om een juiste diagnose te stellen. Na afloop weet je ook in welke taal of talen je een meertalig kind dat stottert het best behandelt.
Spreker
Kurt Eggers, logopedist, docent Logopedie en Audiologie en onderzoeker Mens en Welzijn Thomas More, professor universiteit Gent
Doelgroep
Logopedisten
Praktische informatie
Maximale groepsgrootte: 20