In de zorg ligt de klemtoon op een biopsychosociale benadering met aandacht voor psychologische en sociale factoren voor herstel. Voor volwassenen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is het belangrijk dat ze de regie krijgen over hun eigen revalidatietraject en dat ze geïnformeerde keuzes maken.
Tijdens deze online studiedag leer je technieken inzetten om de hulpvraag samen helder te formuleren. Je zorgt ervoor dat de focus niet alleen ligt op de gevolgen van NAH, maar ook op de actieve deelname aan de maatschappij. Je formuleert realistische en haalbare behandeldoelen op maat en maakt behandelstappen behapbaar en concreet. Bovendien leer je begrippen zoals ecogram, CLEVER, kleurthermometer, functieprofiel en AGR echt begrijpen en krijgt handvatten om hier praktisch me aan de slag te gaan.
In de voormiddag krijg je recente wetenschappelijke inzichten over persoonsgestuurde zorg bij NAH. In de namiddag maak je aan de hand van concrete casussen de vertaalslag van die inzichten naar de klinische praktijk. Samen denken we kritisch na hoe je de persoon kan ondersteunen bij leven met een hersenletsel.
Spreker
Dorien Vandenborre, logopedist, docent Logopedie en Audiologie en onderzoeker Mens en Welzijn Thomas More
Doelgroep
Logopedisten
Praktische informatie
Maximale groepsgrootte: 40