Wat maakt goed onderwijs écht goed? Over één ding zijn we het meestal eens: scholen moeten zorgen voor gelijke kansen én ervoor zorgen dat leerlingen veel en goed kunnen leren. In Vlaanderen stond die basis de voorbije decennia onder druk, maar er zijn gelukkig tal van scholen – hier en in het buitenland – die bewezen hebben dat het wél kan.
Wat deze scholen gemeen hebben, is dat ze evidence-informed werken: hun didactiek, curriculum en klasmanagement zijn stevig onderbouwd door het beste van wat decennia aan onderzoek ons hebben geleerd, én tegelijk zorgvuldig aangepast aan hun eigen context en ervaringen. In de eerste open lezing van het schooljaar neemt Tim Surma u mee langs deze essentiële bouwstenen van effectief onderwijs. U ontdekt hoe leraren, scholen en scholengroepen erin slagen hun leerlingen optimaal voor te bereiden op de maatschappij, ongeacht achtergrond of afkomst.
Deze sessie vormt de ideale kick-off: een helder overzicht van de fundamenten waarop we in volgende sessies dieper ingaan. Zo bent u helemaal mee vanaf het begin.
Spreker: Tim Surma