Met verhalen kan je leerlingen moeiteloos boeien. Maar wist je ook dat leerlingen er veel van leren en er vaak de leerstof beter door onthouden? In deze lezing ontdek je hoe je verhalen doelgericht kunt inzetten om leerstof over te brengen, niet alleen in taalvakken maar zeker ook in zaakvakken als geschiedenis, aardrijkskunde en wetenschappen.
Tim Puttevils vertrekt voor deze lezing vanuit onderwijsonderzoek en inzichten uit de cognitieve psychologie: waarom zijn verhalen zo’n sterk didactisch middel, wat gebeurt er in het brein van luisteraars en hoe benut je dat als leraar?
Hij vertaalt deze inzichten naar de klaspraktijk. Je maakt kennis met de ingrediënten van een krachtig verhaal en enkele voorbeelden die je meteen kunt koppelen aan je eigen lespraktijk.
Tot slot verbinden we verhalen ook aan de bouwstenen van effectieve didactiek. Hoe laat je leerlingen zo actief mogelijk meedenken en de informatie verwerken zonder dat het een “leuke extraatje” naast de leerstof wordt. Je gaat naar huis met enkele praktische tips, voorbeelden en aanknopingspunten om je bestaande lessen – stap voor stap – te verrijken met leerzame verhalen.
Spreker: Tim Puttevils
Deze lezing wordt opgenomen. De opname is nadien gedurende 2 weken beschikbaar voor deelnemers om te (her)bekijken. De link ontvang je de dag na de lezing per e-mail.