Cognitief sterke kleuters herkennen is géén gemakkelijke opdracht. Zeker omdat deze kinderen zich op verschillende momenten en op verschillende plaatsen helemaal anders kunnen gedragen. Het ene kind toont alles wat hij in zijn mars heeft, de ander past zich aan de klasgroep aan, nog een kind toont zich heel voorbeeldig en de ander hangt de clown uit. Geraak daar nog maar eens wijs uit als leerkracht…
Tijdens deze vorming neem ik je mee op pad zodat je cognitief sterke kleuters in je klas kan herkennen. En we gaan ook een stap verder. We bekijken wat jij voor deze kinderen kan betekenen en wat de basisprincipes voor een uitdagend aanbod in de kleuterklas zijn. We zoomen daarbij in op hoe jij jouw hoeken uitdagend(er) kan inrichten en hoe jij jouw activiteiten op hun niveau kan afstemmen en dit alles met beperkte materialen en tijd. Tot slot leer ik je hoe je kinderen kan begeleiden die bijvoorbeeld uitdagingen weigeren, bang zijn om fouten te maken, snel zeggen ‘ik kan dat niet’.
In deze vorming leer je:
- wat hoogbegaafdheid en cognitief sterk functioneren bij kleuters is en wat het niet is.
- de verschillende profielen van sterke kleuters kennen.
- hoe talentontwikkeling werkt.
- wat de vier basisprincipes van een uitdagend aanbod in de kleuterklas zijn en kan je hiermee aan de slag gaan.
- hoe je een uitdagend aanbod voor cognitief sterke kleuters kan uitwerken en dit zowel gericht op verrijking van hoeken als activiteiten (met beperkte materialen en tijd).