Evaluatie speelt een cruciale rol in de klas. Het geeft je o.a. een beeld van hoe goed leerlingen de leerstof onder de knie hebben. Op basis hiervan neem je belangrijke beslissingen: wie krijgt een woordje extra uitleg, hoe stuur ik mijn les de volgende keer bij, welk cijfer geef ik, enz. In de literatuur onderscheidt men traditioneel de formatieve functie van evaluatie waarmee je tussentijds het begrip van leerlingen achterhaalt met als doel om het leer- en instructieproces te optimaliseren; en de summatieve functie die in het teken staat van een waardeoordeel uitspreken, veelal in de vorm van een cijfer.
De cijfers die leerlingen doorheen het schooljaar krijgen op summatieve evaluaties bepalen in grote mate hun studievoortgang. Het is m.a.w. van groot belang dat toetsen en examens steeds op een kwaliteitsvolle manier worden opgesteld en afgenomen. Maar hoe doe je dit? Waaraan voldoet een goede toets of examen? Stel je eerst je toets op om nadien je lessen uit te werken of toch beter andersom? Dit en veel meer wordt besproken tijdens deze open lezing.
Spreker: Dries D'Haese