De focus van deze studiedag is makkelijker leren stotteren. Makkelijker leren stotteren maakt deel uit van de stottermodificatiebenadering, die veel aandacht geeft aan de opbouw van een positieve spreekattitude en het temperen van hinderlijke emoties. Die vormen de fundamenten voor wat daarop moet worden gebouwd: de aanpak van het eigenlijke, overte stottergedrag. Die laatste fase, het kneden van stuttering-like disfluencies tot hun meer ontspannen, meer vloeiende varianten of kortweg vloeiender stotteren, blijft echter vaak wat onderbelicht. Het is een leerfase waarin elementen als proprioceptie, zelfmonitoring, herhaling, motorische oefening, gerichte feedback, shaping en chaining de hoofdrol spelen.
Tijdens deze studiedag focussen we precies op die laatste therapiefase van stottermodificatie waarin met de eigenlijke stottermomenten aan de slag wordt gegaan. Het gaat dan over wat oudere cliënten: kinderen, tieners en volwassenen. We maken de studiedag zo praktisch mogelijk en oefenen een aantal stottermodificatietechnieken zelf in, met veel aandacht voor hoe een dergelijke training logisch kan worden gestructureerd. Dit koppelen we steeds aan inzichten in de onderliggende leermechanismen. Waar mogelijk voorzien we ruimte voor input of vragen vanuit eigen casussen.
Na het volgen van de studiedag kan je je therapie bijsturen als cliënten er niet in lukken om grip te krijgen op hun stottermomenten. Bovendien beheers je na afloop zelf een aantal essentiële stottermodificatietechnieken en weet je hoe je stottermodificatietraining gestructureerd kunt aanpakken.
Spreker
Mark Meersman, docent Logopedie en Audiologie Thomas More