In 2019 ging de modernisering van het secundair onderwijs van start. Dit academiejaar startte deze cohorte in het hoger onderwijs. Een krachtige aanpak in het hoger onderwijs vertrekt van een goed zicht op de vernieuwde werking in het secundair onderwijs.
Daarom staan we tijdens deze studiedag stil bij de modernisering van het secundair onderwijs en bij de eerste ervaringen met deze instroom aan studenten.
Hoe verloopt de overgang naar het hoger onderwijs? Zien we verschillen in (voor)kennis en vaardigheden na het eerste semester? Welke vormen van ondersteuning of begeleiding kregen deze studenten al en wat hebben ze in de toekomst nodig?
Programma
9.30 -10.00u: onthaal met een kopje koffie
10.00u - 12.15u: plenair gedeelte:
Een vernieuwd secundair onderwijs:
Peter Bex, beleidsmedewerker van Vlaams ministerie onderwijs en vorming, licht de modernisering en de gewijzigde minimumdoelen van het secundair onderwijs toe. Daarnaast wordt er een blik geworpen op de evolutie van de instroomcijfers in het hoger onderwijs.
Een vernieuwd secundair onderwijs: panelgesprek
Vanuit het secundair en hoger onderwijs belichten we de effecten van de modernisering van het secundair onderwijs. Hoe is studiekeuzebegeleiding gewijzigd in het secundair onderwijs? Welke eerste effecten voelt het hoger onderwijs na één semester?
Inzichten van:
- Annemie Van Moer – pedagogisch directeur secundaire school Technische Scholen Mechelen
- Kris Van Den Bossche – verantwoordelijke VCLB team onderwijsloopbaanbegeleiding
- nn, medewerker pedagogische begeleidingsdienst
- Stéphanie Pattyn – opleidingsmanager bij Thomas More
- An Speelman - studieloopbaanbegeleider KULeuven en voorzitter algemene start- en ijkingstoetsen wiskunde KU Leuven
12.15u - 13.15u: lunch en netwerkmoment
13.15u -14.15u: vier keuzesessies:
- Blik op het secundair onderwijs met verdieping van de modernisering van het secundair onderwijs.
Astrid Druyts (Thomas More)
- Academisch klaar met een analyse van de startcompetenties binnen de cluster van STEM-opleidingen.
Tinne De Laet (KULeuven) en Lot Fonteyne (UGent)
- Mentaal welzijn van studenten met adviezen voor het hoger onderwijs vanuit concrete begeleidingsinitiatieven binnen het secundair onderwijs.
Marthe Vermeulen (UCLL en Sense for Schools) en Katrien Goossens (Side Kick Sam)
- Brug naar graduaten met uitwisseling van expertise hoe graduaatsopleidingen de instroom van niveau 3 hebben voorbereid, ervaren en aanpakken.
14.15u - 14.45u: koffiepauze met dessertje en netwerkmoment
14.45u - 15.45u: vier keuzesessies:
- Blik op het secundair onderwijs met de aanpak van studiekeuzebegeleiding en rol van het CLB.
Kris Van Den Bossche (VCLB-koepel)
- Academisch klaar met hoe breed de taalvaardigheid van een diverse instroom ondersteunen? Hoe kunnen we docenten, begeleiders én stageplaatsen hierin meenemen? Hoe worden stageplaatsen betrokken bij taalondersteuning?
Dirk Berckmoes (Universiteit Antwerpen) en An De Moor (Odisee)
- Mentaal welzijn met hoe breed het mentaal welzijn van studenten ondersteunen in het hoger onderwijs?
Justine Callens (UGent), Collega (KULeuven)
- Brug naar graduaten met een begeleid intervisiegesprek. Hoe hebben graduaatsopleidingen de instroom van niveau 3 voorbereid, ervaren en aangepakt?
15.45u: einde van deze inspiratie- en netwerkdag
Kostprijs
€ 28
Dit omvat de deelname aan de plenaire en de keuzesessies, onthaal met koffie, warme lunch in het studentenrestaurant en dessertje tijdens het netwerkmoment. De presentaties worden nadien ook gedeeld met de deelnemers.