Steeds meer leerlingen gebruiken AI-tools zoals ChatGPT om te studeren. Soms heel gericht, maar vaak zonder dat dit écht bijdraagt aan beter leren. Uit onderzoek weten we dat leerlingen niet vanzelf kiezen voor de meest effectieve studeerstrategieën. Generatieve AI kan hen wel degelijk ondersteunen, maar alleen wanneer het gebruik ervan aansluit bij hoe mensen écht leren. Onze cognitieve architectuur is tenslotte niet veranderd, ook al verandert de technologie razendsnel.
In deze vorming ontdek je hoe je leerlingen kunt begeleiden om AI op een doordachte en leerbevorderende manier in te zetten. We vertrekken vanuit de bundel Studeren met Succes en tonen hoe AI kan helpen bij het maken van een haalbare studieplanning, het genereren van toetsvragen, het creëren van flashcards en het samenvatten of herformuleren van leerstof. Tegelijk staan we stil bij de valkuilen: wanneer helpt AI wel, en wanneer juist niet?
Deze sessie biedt je praktische inzichten, voorbeelden en handvatten om leerlingen te ondersteunen in effectief studeren, in een tijdperk waarin AI niet meer weg te denken is.
Spreker: Mitte Schroeven
Deze lezing wordt opgenomen. De opname is nadien gedurende 2 weken beschikbaar voor deelnemers om te (her)bekijken. De link ontvang je de dag na de lezing per e-mail.