Steeds meer onderzoek benadrukt hoe belangrijk het is dat kleuterleerkrachten kinderen al vroeg ondersteunen in hun weg naar leren lezen. Een rijke talige en geletterde omgeving vormt daarbij de basis, maar ook expliciete aandacht voor klanken en letters is essentieel. In deze sessie bekijken we wat de wetenschap zegt over effectieve didactiek rond letterkennis en fonemisch bewustzijn, en hoe je dit op een betekenisvolle en geïntegreerde manier in je klas kunt vormgeven. Met de methodiek van het alzijdig verkennen en de trap naar fonemisch bewustzijn laten we zien hoe je routines opbouwt en laat aansluiten bij brede thema's (ankers). Aan de hand van concrete voorbeelden bespreken we veelvoorkomende misverstanden. We tonen hoe je voorkomt dat activiteiten losse lesjes worden, maar juist doorlopende kansen bieden voor rijk taalonderwijs, woordenschat en kennis van de wereld.
Spreker: Astrid Geudens
Deze lezing wordt opgenomen. De opname is nadien gedurende 2 weken beschikbaar voor deelnemers om te (her)bekijken. De link ontvang je de dag na de lezing per e-mail.