Expertisecentrum Onderwijs en Leren

Sterk starten met lezen: hoe omgaan met klanken en letters in de kleuterklas?

25-03-2026
Online

Steeds meer onderzoek benadrukt hoe belangrijk het is dat kleuterleerkrachten kinderen al vroeg ondersteunen in hun weg naar leren lezen. Een rijke talige en geletterde omgeving vormt daarbij de basis, maar ook expliciete aandacht voor klanken en letters is essentieel. In deze sessie bekijken we wat de wetenschap zegt over effectieve didactiek rond letterkennis en fonemisch bewustzijn, en hoe je dit op een betekenisvolle en geïntegreerde manier in je klas kunt vormgeven. Met de methodiek van het alzijdig verkennen en de trap naar fonemisch bewustzijn laten we zien hoe je routines opbouwt en laat aansluiten bij brede thema's (ankers). Aan de hand van concrete voorbeelden bespreken we veelvoorkomende misverstanden. We tonen hoe je voorkomt dat activiteiten losse lesjes worden, maar juist doorlopende kansen bieden voor rijk taalonderwijs, woordenschat en kennis van de wereld.

 

Spreker: Astrid Geudens

 

Deze lezing wordt opgenomen. De opname is nadien gedurende 2 weken beschikbaar voor deelnemers om te (her)bekijken. De link ontvang je de dag na de lezing per e-mail.

Doelgroep

Leraren kleuteronderwijs en basis-/ primair onderwijs

Locatie opmerkingen

Online

Datum en tijd

woensdag 25 maart 2026
15:00 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: woensdag 25 maart 2026 (12:00)

Prijs

Deelnemer: 15,00 EUR

Personeel Thomas More: 0,00 EUR

Student Thomas More: 0,00 EUR

Organisator

Expertisecentrum Onderwijs en Leren

Expertisecentrum Onderwijs en Leren

excel@thomasmore.be

Contactpersoon