Games, social media, YouTube, soaps … ze zijn enorm populair bij jongeren en maken deel uit van hun dagelijkse bezigheden. Hoewel er kennis te halen valt uit deze kanalen en jongeren er dingen uit leren zoals het verbeteren van hun coördinatie en probleemoplossend denken ... kunnen ze voor sommigen verslavend werken met alle gevolgen van dien. Hun studies, concentratie, gezondheid en sociale leven gaan zienderogen achteruit. Tegelijkertijd halen deze jongeren er veel voldoening uit en geeft het hen een goed gevoel. Het is net dat goed gevoel dat verslavend kan werken.
In deze interactieve vorming, kom je alles te weten over:
- Wanneer wordt gamen problematisch en is er sprake van een verslaving?
- Wat zijn de oorzaken?
- Hoe kan je het herkennen in een vroeg stadium en wie is er extra vatbaar voor?
- Welk gedrag zien we thuis/op school?
- Hoe kan je het gesprek aangaan als leraar met een leerling, wanneer je je zorgen maakt?
- Wanneer betrek je de ouders erbij?
- Hoe kunnen ouders en leraren samenwerken om bij een vermoeden van 'verslaving' de gepaste hulp te bieden?
Kortom, hoe moeten we in onze huidige maatschappij omgaan met gamegedrag bij jongeren en alle schermen om hen heen (pc, smartphone, tablet, gameconsoles, tv …). We reiken jullie tools aan om met deze jongeren aan de slag te gaan.