De kwaliteit van de lessen die leraren geven is van groot belang voor het leren van leerlingen. Het is daarom belangrijk dat er zicht is op de leskwaliteit. Daardoor weet je wat leraren goed doen en waar nog ruimte is voor verbetering. Zo kan er gericht worden gewerkt aan verbetering van lessen, bij individuele leraren of in het schoolteam.
Dit lijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. In het werkveld is namelijk geen consensus over wat een goede les is en hoe dat zich uit in concreet leraargedrag. Ook is niet altijd bekend hoe je weet of een les van goede kwaliteit is en wat de voor- en nadelen zijn van verschillende meetmethoden. Hoe houd je dan zicht op de les? Wat zeggen ‘data’ over leskwaliteit ons en wat zeggen die vooral niét? En hoe zorg je ervoor dat leraren duurzaam hun lesgeven verbeteren?
In deze open lezing wordt op basis van het boek “Zicht op de les” (publicatie oktober 2024) uitvoerig beschreven hoe je leskwaliteit kunt meten en verbeteren, vanuit een stevige wetenschappelijke basis én met praktische tips voor in jouw eigen praktijk. Ook gaat het over welke kansen artificiële intelligentie biedt voor leraarprofessionalisering rondom het verbeteren van lessen en over het toezicht op leskwaliteit door de onderwijsinspectie in Nederland en Vlaanderen.
Ben je als onderwijsprofessional geïnteresseerd in deze onderwerpen? Dan ben je van harte welkom bij deze open lezing!
Spreker: Hannah Bijlsma
Hannah Bijlsma werkt als postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud Universiteit en als leraar in het basisonderwijs (groep 7). Sinds haar afstuderen aan de academische pabo staat zij – met veel plezier – voor de klas en werkt zij tegelijkertijd aan onderzoek waarin leskwaliteit, leraren en leraarprofessionalisering centraal staan. In 2022 promoveerde Hannah aan de Universiteit Twente op een onderzoek naar het meten en verbeteren van leskwaliteit. Zij is projectleider geweest van onder andere de landelijke Monitor leskwaliteit, een professionaliseringsproject van de onderwijsinspectie en een onderzoek naar schoolkwaliteit. Momenteel doet zij onderzoek naar wat leraren aan het eind van vier jaar opleiding kennen en kunnen (een inventarisatie van curricula van lerarenopleidingen primair onderwijs). Hannah is auteur van het de boeken Erken de ongelijkheid en Student feedback on teaching in schools. Daarnaast heeft zij een tal van artikelen op haar naam gepubliceerd en lezingen verzorgd.