Deze vorming omvat drie sessies waarin volgende thema’s aan bod komen.
Sessie 1: Motivatie: hoe wakker ik de leerbereidheid van mijn leerlingen aan? We staan stil bij je eigen motiverende lesgeefstijl en gaan dieper in op de zelfdeterminatietheorie.
In sessie 2 zoomen we via de jigsawmethode in op een variatie aan didactische werkvormen. De drie expertgroepen zijn: Flipping the classroom - Instructies - Met games kan je ook leren. Daarna wordt er in de basisgroepen teruggekoppeld.
In sessie 3 staan vormen van binnenklasdifferentiatie centraal. Differentiatie op het vlak van leerdoelen/evaluatie, begeleiding en keuzes/interesses komen aan bod.
In deze interactieve vorming leer je al doende :
- een motiverende lesgeefstijl in de eigen onderwijspraktijk toe te passen.
- lessen ontwerpen aan de hand van actieve didactische werkvormen.
- lessen ontwerpen met het oog op binnenklasdifferentiatie.
Je schrijft in voor de hele reeks, of -afhankelijk van je interesse/noden- voor één of twee namiddag(n).
Inge Peeters houdt zich vooral bezig met de pedagogisch-didactische vorming; algemene didactiek, klasmanagement en differentiatie als grondhouding. Ze verzorgt navormingen op maat van secundaire scholen en begeleidt zowel directies als leraren met telkens het leerproces van de leerling als centraal aandachtspunt.