Steeds meer kinderen krijgt te maken met faalangst. Cijfers voor het aantal kinderen met faalangst in Vlaanderen zijn er niet beschikbaar. In Nederland zou naar schatting 1 op 10 kinderen in de lagere school er last hebben van faalangst. En recent onderzoek uit Amerika toont aan dat 40% van de kinderen tussen 8 en 12 jaar er last van hebben.
De cijfers zijn hoog en uit onderzoek weten we dat faalangst samengaat met een aantal fysiologische en gedragsmatige eigenschappen die dan weer een impact hebben op het schoolse functioneren en de schoolse prestaties van kinderen.
In deze sessie leer je wat faalangst is, wat de oorzaken zijn van faalangst en de gevolgen. Je leert hoe jij het verschil kan maken en hoe jij, als leerkracht of zorgcoördinator, kinderen met faalangst kan helpen en ondersteunen.
De sessie start met een kort theoretisch kader:
- Wat is faalangst?
- Wat is de impact van faalangst op kinderen?
- Wat zijn oorzaken van faalangst?
- Hoe kan je faalangst herkennen?
In een tweede deel van deze sessie gaan we aan de slag. Praktische tools, werkvormen en strategieën wordt aangebracht en ingeoefend. Deze wordt gekoppeld aan een concreet stappenplan waar je direct mee aan de slag kan.
Na deze nascholing heb je...
- een inzicht in wat faalangst is en wat de impact is van faalangst op het functioneren van kinderen;
- de mogelijkheid om faalangst te herkennen bij hun leerlingen;
- praktische strategieën, werkvormen en tips voor het ondersteunen van kinderen met faalangst;
- een concreet stappenplan om met kinderen aan de slag te gaan.