Wat als een kind consequent van tak een kat maakt en de s blijft spiegelen? Of sommen altijd van rechts naar links oplost, in plaats van omgekeerd?
Ieder kind maakt al eens een fout. Maar als een kind voortdurend moeilijkheden heeft met richtingen en letters en cijfers blijft spiegelen, is er misschien meer aan de hand.
Onder het motto ‘Bekijk het van twee kanten’, gaan we samen aan de slag.
Volgende topics komen aan bod:
- Wat zijn richtingsmoeilijkheden en welke signalen zijn er?
- Hoe komt het dat kinderen spiegelen en letters en cijfers omkeren?
- Wat is nog normaal en wanneer is het een probleem?
- Wat is het verschil tussen richtingsmoeilijkheden en –problemen?
- Welke aanverwante problemen zijn er?
- Is dit dan dyslexie en dyscalculie?
- Wat kunnen we doen bij richtingsmoeilijkheden?
- Dit is niet fout: voorbeelden van anders redeneren.
- Welke feedback wordt er gegeven en kan dit anders?
- Welke oefeningen kunnen we geven aan kinderen met richtingsmoeilijkheden?
- Wat is de link met faalangst, schrijven, lezen, schoolrijpheid?
Na deze nascholing ...
- kan je primaire en secundaire richtingsmoeilijkheden herkennen;
- kan je gericht optreden en feedback geven bij spiegelen en richtingsmoeilijkheden;
- begrijp je hoe richtingsmoeilijkheden ontstaan, wat nog normaal is en welke oefeningen je kan aanbieden.