De definitie van spelen en de verschillende fasen van spelontwikkeling worden aangebracht.
Je krijgt kapstokken voor het gericht observeren en registreren van spel in functie van de onderwijsbehoeften van de leerling.
Je krijgt kaders aangereikt om de spelkwaliteit in hoeken en op de speelplaats te observeren en om de spelkwaliteit doelgericht te verhogen door spelstimulering, spelbegeleiding en een rijke leeromgeving.
Beïnvloedende factoren waardoor het spel kan stagneren zoals een ontwikkelingsachterstand, ADHD, ASS, een lichamelijke beperking, een emotionele gebeurtenis, onder stimulatie,… komen aan bod.
De inzet van het werken met betekenisvolle contexten, hoekfiches, executieve functies, spelscripts, rollenkaartjes, VAT-principes, speluitbreiding, -verbreding en -uitdieping, materialen met een open einde worden aangereikt.
Deze lessenreeks vormt een opleidingsonderdeel binnen de Banaba Zorg. De lessen zijn blended (een deel op de campus en een deel online). Door middel van een digitaal leerpad verwachten we dat je, als voorbereiding op de lessen, zelfstandig een deel van het lesmateriaal verwerkt. Dit is een voorwaarde om de lessen te volgen. Daarom moet je uiterlijk 1 maand voor de start van de lessenreeks ingeschreven zijn.